Amanarea intrarii la scoala cu o jumatate de ora ar imbunatati rezultatele scolare ale copiilor

Somnul este o activitate vitala pentru fiinta umana. Si in cazul copiilor si adolescentilor, este cheia dezvoltarii si bunastarii lor. Atat de mult incat cu ceva atat de simplu precum amanarea cu o jumatate de ora a intrarii la scoala, rezultatele scolare ale minorilor s-ar imbunatati. Cel putin, acest lucru a fost relevat de experienta din tari precum Germania sau Israel. 

Rezultate academice, ingreunate de somnolenta si dificultati de a ramane treaz in clasa

Potrivit unui studiu realizat in Comunitatea Valenciana publicat de Asociatia Spaniola de Pediatrie (AEP), unul din cinci elevi participa la cursuri cu semne de somnolenta. Cercetatorii au analizat activitatea a peste 600 de scolari. 40% au sustinut ca intampina dificultati in trezirea dimineata si 29 % sa ramana treji in timpul orelor. In plus, un procent mare dintre adolescentii chestionati au declarat ca nu au dormit cele opt ore recomandate.

Societatea in ansamblu trebuie sa inceteze sa raspandeasca credinta ca somnul este o pierdere de timp si ca, in timp ce dormim, nu facem nimic”.

Somnul sugarului, in special, este esential pentru bunastarea, invatarea, performanta scolara, consolidarea memoriei si chiar cresterea copilului.

Aflati cum este somnul copiilor mici, cum trebuie sa doarma pentru a fi in siguranta si care sunt beneficiile impartirii patului cu bebelusii in Seminarul online „Somnul bebelusilor”

Ceas intern pentru copii

Dr. Gonzalo Pin subliniaza ca bazele biologice care leaga odihna de dezvoltarea comportamentala si academica a copiilor si adolescentilor se explica prin existenta unui ceas intern. Acesta este situat in zona hipotalamusului . Este strans legat de markerii de lumina, activitate si alti stimuli externi. Acest ceas intern este resetat la fiecare 24 de ore.

„ Din punct de vedere istoric , am folosit orele centrale ale zilei , adica cele cu lumina cea mai alba, pentru a dezvolta actiuni cu o incarcatura mai mare de activitate ; astfel incat , pe masura ce lumina se stingea , corpul si mintea noastra s-au relaxat, predispunandu -ne corpul la somn ”, explica dr. Pin.

Dar ritmul vital acum este foarte diferit . Copiii se antreneaza dupa-amiaza iar noaptea sunt expusi la ecrane (lumina alba) si efectueaza activitati care sugereaza creierului lor ca mai este timp suficient pentru a merge la culcare.

„Ne pacalim creierul. Ne modificam ceasul intern si acest lucru provoaca modificari in comportament si, mai ales, in invatare « , conchide coordonatorul Grupului de Somn si Cronobiologie al AEP.

Cu alte cuvinte, aceasta nepotrivire poate avea consecinte asupra rezultatelor academice . Dar, chiar daca nu le expunem la ecrane, suntem inconjurati de lumina artificiala:

Luminile artificiale ofera creierului informatii gresite si provoaca conflicte circadiene . Interfer cu somnul copiilor pentru ca experienta confirma ca atunci cand exista o problema, daca ecranele sunt indepartate, se folosesc mai multe lumini portocalii si exista o interventie, lucrurile se imbunatatesc » , indica Rafaela Lopez, unul dintre profesionistii echipei Criar con Sentido Common, in aceasta postare despre „Cum afecteaza ecranele somnul copiilor”.

Imbunatatiti rezultatele academice prin intarzierea intrarii la scoala cu o jumatate de ora

Cronobiologia si cronopsihologia sunt discipline care plaseaza timpul ca o constanta biologica , nu conteaza doar modul in care se fac lucrurile, ci si cand. Am aflat ca la prima ora dimineata capacitatea noastra de invatare este minima si creste progresiv pana la ora 11 dimineata, cand incepe sa scada si se ridica din nou dupa pranz. In acest fel putem sti ca nu este cel mai intelept lucru sa punem matematica la inceput dimineata sau sa ii trimitem pe copii sa faca activitate fizica dupa pranz , atunci cand au mai multa capacitate de invatare.”.

In tari precum Statele Unite (in special in California), Israel si Germania , a fost implementata masura amanarii inceperii cursurilor cu jumatate de ora . Si asta, conform studiilor efectuate asupra masurii, a aratat ca problemele de comportament in randul scolarilor s-au redus la jumatate si asta a determinat imbunatatirea performantei scolare.

Un alt proiect notabil este  Proiectul Shastu . Este o initiativa inclusa in programul Erasmus+ al Uniunii Europene . Spania, Italia si Turcia au participat la ea timp de trei ani . La aceeasi concluzie a ajuns si el. Initiativa s-a bazat pe premisa ca daca studentul ar dormi mai bine, comportamentul lui s-ar imbunatati si ar obtine rezultate academice mai bune . Totodata, s-a realizat o selectie de subiecte si orare pe baza ritmurilor biologice. Proiectul a implicat nu doar comunitatea educationala, ci si familiile si studentii.

Rezultatele arata o reducere drastica a problemelor de somn . S-au trezit mai putin noaptea si nu s-au trezit la fel de obositi, atat copiii, cat si adolescentii . O curiozitate a acestui studiu este ca elevii care au obtinut performante scolare mai bune si un comportament mai bun au fost cei care au avut anterior note mai proaste ”, spune Pin .

Pandemia Covid-19 si somnul copilariei

Pandemia de Covid-19 a adus consecinte si asupra somnului copiilor. A existat o „deconectare intre ritmurile biologice interne si markerii externi” , explica ei de la AEP. Potrivit dr. Gonzalo Pin:

S-a demonstrat ca COVID 19 exercita o actiune speciala asupra genelor care ne regleaza ceasul intern, provocand modificari ale ritmului circadian” .

Un sondaj efectuat pe peste 12.952 de familii (si citat de comunicatul de presa AEP) arata ca, daca 3% dintre copii au avut cosmaruri inainte de izolare, cosmarurile au crescut la 14% in timpul pandemiei. Si, in timp ce 56% dintre copiii chestionati au spus ca le place sa doarma, odata cu pandemia aceasta a fost redusa la 33%.

Sentimentul de nesiguranta ca au produs o deconectare deloc placuta. Pentru ca un copil sa doarma bine, trebuie sa se simta in siguranta si iubit. Trebuie sa fii sigur ca, daca exista o problema, mediul tau va raspunde. Daca parintii, tutorii, profesorii etc. le transmit un sentiment de anxietate, nu numai ca nu vor dori sa se culce, dar nu vor dori sa doarma singuri. O teama care a crescut si in timpul izolarii de la 36% la 47%” , conchide dr. Pin.